این كتابچه برای كارفرمایان، روسا و ناظران تهیه شده است اما ما كارمندان را نیز تشویق می كنیم كه این اطلاعات را برای تحلیل مشاغل خود و تشخیص خطرات محل كار به كار ببرند و آنها را به شما ارائه نمایند. این كتابچه توضیح می دهد كه منظور از تحلیل خطرات شغلی چیست و به شما كمك خواهد كرد این تحلیل را خود به صورت مرحله به مرحله انجام دهید.

خطر[1] چیست؟

خطر عبارت است از احتمال یك آسیب. در عمل می توان گفت كه خطر اغلب با شرایط یا فعالیتی در ارتباط است كه اگر كنترل نشود می تواند به آسیب یا بیماری منجر شود. در پیوست 2 می توانید فهرستی از خطرات رایج و توصیف آنها را بیابید. تشخیص خطرات و حذف یا كنترل آنها هر چه زودتر انجام گیرد می تواند به پیشگیری از آسیب ها و بیماری ها كمك كند.

تحلیل خطرات شغلی[2] به چه معناست؟

تحلیل خطرات شغلی تكنیكی است كه بر وظایف شغلی[3] متمركز شده است تا بتواند بدین طریق خطرات را قبل از وقوع تشخیص دهد. این تحلیل بر رابطه بین كارگر، وظیفه[4]، ابزارها و محیط كاری تاكید می ورزد. به طور ایده آل، شما می توانید پس از تشخیص خطرات كنترل شده برای حذف یا كاهش آنها تا سطح قابل قبولی از خطر اقدام كنید.

چرا تحلیل خطرات شغلی اهمیت دارد؟

كارگران زیادی هر روز در ایالات متحده در محل كار زخمی یا كشته می شوند. امنیت و سلامت می تواند به ارزش كار، شغل و زندگی شما بیفزاید. شما می توانید با توجه نمودن به اعمالی كه در محل كار انجام می گیرند. ایجاد روش های مناسب شغلی و اطمینان از اینكه تمام كارمندان به طور مناسب آموزش دیده اند به پیشگیری از آسیب ها و بیماری های محل كار كمك می كند.

یكی از بهترین روش ها برای تعیین و تثبیت روش های مناسب كاری، انجام تحلیل خطرات شغلی است. تحلیل خطرات شغلی تنها یك بخش از الزامات بزرگتر در سیستم مدیریت امنیت و سلامت می باشد.

تحلیل خطرات شغلی به چه اندازه ارزشمند است؟

ناظران می توانند با به كار بردن یافته های تحلیل خطرات شغلی، خطرات را از محل كار خود حذف و یا از آنها پیشگیری نمایند. این امر احتمالا به كاهش آسیب ها و بیماری ها، روش های امن تر و موثرتر به كاهش هزینه های جبران برای كارگران، و افزایش بازدهی كارگران خواهد انجامید. این تحلیل همچنین می تواند ابزاری ارزشمند باشد برای آموزش كارمندان جدید تا مراحل انجام شغل خود را به طور امن طی كنند.

برای اینكه تحلیل خطرات شغلی موثر باشد، مدیریت باید تعهد خود را نسبت به امنیت و سلامت ثابت كند و در جهت اصلاح خطرات كنترل نشده و مشخص پیش رود. در غیر این صورت، مدیریت اعتبار خود را از دست می دهد و ممكن است كارمندان هنگام تهدید از سوی شرایط خطرناك در رجوع به مدیریت دچار تردید شوند.

چه مشاغلی برای تحلیل خطرات شغلی مناسبند؟

تحلیل خطرات شغلی را می توان در بسیاری از مشاغل در محل كار انجام داد. به مشاغل زیر باید اولویت داده شود:

  • مشاغلی كه میزان آسیب یا بیماری در آنها حداكثر است؛
  • مشاغلی كه احتمال دارد سبب آسیب یا بیماری های شدید یا ناتوان كننده شوند حتی اگر از قبل سابقه این وقایع وجود نداشته باشد؛
  • مشاغلی كه یك اشتباه ساده انسانی در آنها می تواند به واقعه یا آسیبی شدید منجر شود؛
  • مشاغلی كه در عملیات شما جدید هستند و یا در فرایندها و شیوه ها دچار دگرگونی شده اند؛
  • و مشاغلی كه پیچیدگی آنها به حدی ا ست كه نیازمند دستورالعمل های كتبی می باشند؛

از كجا شروع كنم؟

  1. كارمندانتان را مشاركت دهید. مشاركت دادن كارمندان در فرایند تحلیل خطرات از اهمیت زیادی برخوردار است. درك آنها از شغل منحصر به فرد است و این دانش در یافتن خطرات ارزش فوق العاده ای دارد. مشاركت كارمندان می تواند به كاهش غفلت ها كمك كند، اطمینان می دهد كه تحلیل یك تحلیل كیفیتی است و سبب می شود كه كارگران راه حل ها را برای خود به كار گیرند زیرا در برنامه امنیت و سلامت احساس مالكیت دارند.
  2. سوابق حوادث رخ داده را مرور كنید. سابقه حوادث و بیماری های ناشی از شغل كه نیازمند مداوا بودند، ضررهایی كه به تعمیر یا جایگزینی نیاز داشتند و هر گونه احتمال آسیب را در محل كار خود با كارمندان مرور كنید. احتمال آسیب بدین معناست كه واقعه یا آسیبی رخ نداده است اما می توانست رخ دهد. این وقایع نشان می دهند كه كنترل خطرات (در صورتی كه وجود داشته باشد) ممكن است كافی نبوده و به بررسی بیشتری نیاز داشته باشد.
  3. یك مرور مقدماتی از شغل به عمل آورید. با كارمندان درباره خطراتی كه آنها می دانند در كار و محیط كنونی وجود دارد به بحث بنشینند. از آنها در خصوص راه های حذف یا كنترل آن خطرات نظر بخواهید.

اگر خطراتی وجود دارند كه برای زندگی یا سلامتی كارمند قریب الوقوع می باشند، اقدامات فوری را برای حمایت از كارگر به عمل آورید. هر مشكلی كه می تواند به آسانی اصلاح گردد باید هر چه زودتر اصلاح گردد. در اتمام تحلیل خطرات شغلی تاخیر نداشته باشید. این مساله نشان دهنده تعهد شما نسبت به امنیت و سلامت می باشد و شما را قادر می سازد بر خطرات و مشاغلی تاكید كنید كه به سبب پیچیدگی به بررسی بیشتری نیاز دارند. برای خطراتی كه بیانگر خطرات غیرقابل قبول هستند، انواع كنترل را مورد ارزیابی قرار دهید. اطلاعات بیشتر در خصوص كنترل خطرات را در پیوست 1 مشاهده نمایید.

  1. مشاغل خطرناك را فهرست، رتبه بندی و اولویت بندی كنید. بر اساس خطراتی كه احتمال وقوع آنها بیشتر و عواقب ناشی از آنها شدیدتر است، مشاغلی را كه خطرات آنها غیرقابل هستند فهرست كنید. این مشاغل باید در تحلیل شما در اولویت اول قرار داشته باشند.
  2. مراحل انجام شغل یا وظایف شغلی را ترسیم نمایید. تقریبا هر شغلی را می توان به وظایف و مراحل تجزیه نمود. هنگام آغاز تحلیل خطرات شغلی، چگونگی انجام كار توسط كارمند را مشاهده كنید و مراحل به همانگونه ای كه كارگر طی می كند فهرست نمایید. اطمینان حاصل كنید كه اطلاعات كافی را برای توصیف هر شغل ثبت می كنید بدون اینكه بیش از حد به جزئیات بپردازید. از اینكه در تجزیه مراحل به حدی ریز شوید كه بی علت طولانی یا گسترده شوند و مراحل پایه را در بر نگیرند اجتناب كنید. گرفتن اطلاعات از دیگر كارگرانی كه همان كار را انجام داده اند می تواند ارزشمند باشد. پس از آن مراحل شغل را با كارمندان مرور كنید تا مطمئن شوید كه چیزی را حذف نكرده اید. توجه داشته باشید كه شما خود شغل را ارزیابی می كنید، نه عملكرد كارمند را در شغلش. كارمند را در تمامی مراحل تحلیل (از مرر مراحل و شیوه های انجام شغل گرفته تا بحث درباره خطرات كنترل نشده و راه حل های پیشنهادی) مشاركت دهید.

گاهی اوقات در انجام تحلیل خطرات شغلی، گرفتن عكس یا فیلم از كارگر در حین انجام شغل مفید خواهد بود. این اسناد تصویری می تواند هنگام انجام تحلیل های دقیق تر روی شغل، منبعی سهل الاستعمال باشند.

خطرات محل كار را چگونه تشخیص دهم؟

تحلیل خطرات شغلی تمرینی است در كارهای تفتیشی، هدف شما كشف پاسخ برای سوالات زیر است:

چه مشكلی ممكن است ایجاد شود؟

عواقب آن چه هستند؟

چگونه می تواند ایجاد شود؟

چه عوامل دیگری در آن نقش دارند؟

احتمال وقوع خطر چقدر است؟

برای اینكه تحلیل خطرات شغلی مفید واقع شود، پاسخ این سوالات را به طور نامتناقض ارائه دهید.

اگر خطرات را بدین صورت شرح دهید اطمینان می یابید كه تلاش شما برای حذف خطرات و كنترل نمودن خطرات، در جهت هدفگیری مهمترین عوامل سهیم در خطرات در جریان بوده است.

سناریوهای خوب برای خطرات سناریوهایی هستند كه شرح دهند:

  • خطر در كجا اتفاق می افتد (محیط)،
  • برای چه كسی یا چه چیزی اتفاق می افتد (در معرض بودن)،
  • چه چیزی آن را تسریع می كند (محرك)
  • رخ دادن آن چه نتیجه ای در پی خواهد داشت (عواقب)، و
  • چه عوامل دیگری در آن نقش دارند؟

فرم نمونه در پیوست 3 به شما كمك می كند اطلاعات خود را برای ارائه این جزئیات سازماندهی كنید. به ندرت اتفاق می افتد كه یك خطر به این خاطر رخ دهد كه تنها یك علت به یك اثر خاص منجر شود.

اغلب،

عوامل زیادی در ایجاد یك خطر سهیم هستند. در این جا نمونه ای از سناریوی یك خطر ارائه می شود.

در مغازه فلزات (محیط)، هنگام تمیز كردن یك مانع (محرك)، دست كارگر (در معرض بودن) با یك دستگاه چرخشی تماس پیدا می كند. دستگاه دست او را به درون می كشد و انگشتان او را خیلی سریع می برد (عواقب).

ممكن است در انجام تحلیل خطرات شغلی بپرسید:

  • چه مشكلی ممكن است ایجاد شود؟ ممكن است دست كارگر با دستگاه چرخشی تماس پیدا كند و دستگاه دست او را به داخل بكشد.
  • چه عواقبی وجود دارد؟ ممكن است كارگر آسیب جدی ببیند و انگشتان و دست های خود را از دست بدهد.
  • چگونه ممكن است رخ دهد؟ ممكن است كارگر در حال تمیز كردن یك مانع در حین انجام كار و یا در حال تعمیر باشد در حالی كه دستگاه چرخشی در حركت است. بدیهی است كه این سناریو امكان وقوع ندارد اگر دستگاه در حال چرخش نباشد.
  • چه عوامل دیگری ممكن است دخیل باشند؟ این خطر خیلی سریع رخ می دهد، هنگامی كه دست كارگر با دستگاه تماس پیدا می كند، او دیگر فرصت زیادی برای پیشگیری ندارد، این یك عامل مهم است زیرا هنگام انتخاب كنترل های مناسب برای خطرات، به شما كمك می كند شدت و احتمال واقعه را تعیین كنید و متاسفانه، تجربه نشان داده است كه هنگامی كه وقایع محرك خیلی سریع رخ می دهند، آموزش در كنترل خطر[5] چندان تاثیری ندارد زیر این امر نیازمند عكس العمل سریع انسان می باشد.

احتمال وقوع خطر چقدر است؟

تعیین این امر نیازمند قضاوت می باشد. اگر سوابقی از قریب الوقوع بودن حادثه یا رخ دادن آن وجود داشته باشد، احتمال رخ داد مجدد بالا تلقی می شود. در معرض بودن دستگاه و در دسترس بودن آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. در مثال بالا، احتمال خطر بالاست زیرا دستگاه هیچ حفاظی ندارد كه مانع از تماس شود و عملیات هنگامی حركت دستگاه انجام می شود. با دنبال كردن مراحل در این مثال می توانید تحلیل خطرات را سازماندهی نمایید.

مثال های زیر نشان می دهند كه چگونه می توان تحلیل خطرات شغلی را برای تشخیص خطرات موجود یا احتمالی در هر یك از مراحل اصلی تیز كردن قالب های آهن به كار برد.

تیز كردن قالب های آهن

مرحله 1٫ به سمت جعبه آهن كه در سمت راست دستگاه قرار دارد بروید، قالب را بردارید و به سمت چرخ بروید.

مرحله 2٫ قالب را برای تیز شدن به چرخ فشار دهید.

مرحله 3٫ قالب تیز و شفاف شده را در جعبه سمت چپ دستگاه قرار دهید.

چگونه خطرات را اصلاح یا پیشگیری كنیم؟

پس از مرور فهرست خطرات با كارمند، توجه كنید كه چه روش های كنترلی آنها را حذف خواهد كرد یا كاهش خواهد داد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص مقیاس های كنترل خطرات، پیوست 1 رجوع كنید. موثرترین كنترل ها كنترل های مهندسی هستند كه برای پیشگیری از تماس كارمند با خطر به طور فیزیكی دستگاه یا محیط كاری را تغییر می دهند. هر چقدر كنترل خطر پایاتر باشد بهتر است. اگر این امر غیرممكن باشد، كنترل های اجرایی می تواند مناسب باشد. این مساله می تواند عبارت باشد از تغییر چگونگی انجام شغل. در خصوص پیشنهادات خود با تمام كارمندانی كه آن شغل را انجام می دهند بحث كنید و به دقت به پاسخ های آنها توجه كنید. اگر تصمیم دارید روش های جدید یا اصلاحی را برای شغل معرفی كنید، اطمینان حاصل كنید كه آنها درك كنند باید چه كاری را انجام دهند و علت تغییرات را متوجه شوند.

قبل از شروع تحلیل خطرات شغلی چه چیزهای دیگری را باید بدانم؟

روش های شغلی كه در این كتابچه مورد بحث قرار گرفتند تنها برای ارائه مثال هستند و ضرورتا تمام مراحل، خطرات و حفاظت هایی كه در صنعت كاربرد دارند را شامل نمی شوند. هنگام انجام تحلیل امنیت شغلی، حتما به استانداردهای سازمان امنیت و سلامت شغلی برای صنعت خود توجه داشته باشید. تبعیت از این استانداردها ضروری است و با در نظر گرفتن شرایط آنها در تحلیل خطرات شغلی، شما می توانید مطمئن باشید كه برنامه امنیت و سلامت شما بر طبق استانداردهای فدرال می باشد. استانداردها، مقررات و اطلاعات تكنیكی سازمان امنیت و سلامت شغلی به صورت آنلاین در سایت www.OSHA.gov قابل دسترسی می باشند.

بیست و چهار ایالت و دو كشور برنامه های خود را برای سلامت و امنیت دارند. این برنامه ها مورد تایید سازمان امنیت و سلامت شغلی قرار دارند و ممكن است استانداردهایی داشته باشند كه با قوانین فدرال اندكی تفاوت داشته باشد. در این ایالات كارفرمایان باید برای اطلاعات بیشتر به موسسات مناسب ایالتی رجوع كنند. فهرستی از ایالات و كشورها و اطلاعات تماس آنها در ص 32 ارائه شده است.

چرا باید تحلیل خطرات شغلی را مرور كنیم؟

اگر هر از گاهی تحلیل خطرات شغلی خود را مرور كنید اطمینان می یابید كه همچنان در جریان است و به كاهش حوادث و آسیب های محل كار كمك می كند. حتی اگر شغل تغییر نكرده باشد، احتمال دارد كه در طول فرایند مرور، خطراتی را تشخیص دهید كه در تحلیل نخستین تشخیص داده نشدند.

اگر بیماری یا آسیب خاصی در شغل خاص رخ دهد، مرور تحلیل خطرات شغلی اهمیت ویژه ای می یابد. بسته به شرایط، ممكن است تعیین كنید كه برای پیشگیری از وقایع مشابه در آینده، نیاز دارید روش های شغلی را تغییر دهید. اگر كارمندی نتواند روش های درستی را در شغل به كار بگیرد. درباره او با دیگر كارمندانی كه همان كار را انجام می دهند بحث كنید و روش های مناسب را به آنها گوشزد نمایید. هر بار كه تحلیل خطرات شغلی را اصلاح می كنید، باید به تمام كارمندانی كه در شغل جدید تحت تاثیر روش ها، شیوه ها یا اقدامات حفاظتی جدید قرار گرفته اند آموزش دهید.

استفاده از یك متخصص برای انجام تحلیل خطرات شغلی چه هنگام مناسب است؟

اگر كارمندان شما در بسیاری از فرایندهای متفاوت یا پیچیده درگیر هستند، برای انجام تحلیل خطرات شغلی به كمك یك متخصص نیاز دارید. منابع كمك عبارتند از شركت بیمه شما، آتش نشانی محل و مشاوران خصوصی دارای مهارت در مسائل امنیت و سلامت. علاوه بر این، سازمان امنیت و سلامت شغلی نیز از طریق ادارات منطقه ای و خدمات مشاوره ای كمك هایی را ارائه می دهد. شماره های تماس در پشت این كتابچه فهرست شده اند.

حتی هنگامی كه از بیرون كمك دریافت می كنید، اهمیت دارد كه شما و كارمندانتان همچنان در فرایند تشخیص و اصلاح خطرات مشاركت داشته باشید زیرا شما هر روز در محل كار حضور دارید و در معرض این خطرات هستید. شرایط جدید و تركیب مجدد شرایط موجود ممكن است سبب شود خطرات قدیمی دوباره ظاهر شوند و خطرات جدیدی نیز هویدا گردند. علاوه بر این، شما و كارمندانتان باید آماده و قادر به اجرای هر گونه مقیاس حذف یا كنترل خطر كه یك مشاور حرفه ای توصیه می كند باشید.

كمك ها، خدمات و برنامه های سازمان امنیت و سلامت شغلی

سازمان امنیت و سلامت شغلی چگونه می تواند به من كمك كند؟

سازمان امنیت و سلامت شغلی از طریق برنامه های زیادی می تواند كمك های گسترده ای را ارائه دهد از جمله كمك در خصوص برنامه امنیت و سلامت، برنامه های دولتی، مشاوره های محل كار، برنامه های داوطلبانه برای حفاظت، مشاركت راهبردی، آموزش و تحصیلات و غیره.

كمك های مدیریتی به برنامه های امنیت و سلامت چگونه به كارفرمایان و كارمندان كمك می كند؟

مدیریت موثر حمایت از امنیت و سلامت كارگران یك عامل موثر در كاهش میزان شدت آسیب ها و بیماری های محل كار و هزینه های مرتبط با آن می باشد. در واقع، یك برنامه موثر امنیت و سلامت اساس حمایت مناسب از كارگران را تشكیل می دهد و می تواند سبب صرفه جویی در وقت و پول شود (حدود 4 دلار برای هر دلار مصرف شده) و بازدهی را افزایش دهد.

برای كمك به كارفرمایان و كارمندان در ایجاد سیستم های موثر برای سلامت و امنیت، سازمان امنیت و سلامت شغلی «خط مشی های مدیریتی در برنامه های امنیت و سلامت» را منتشر نمود. این سیاست های داوطلبانه می توانند در تمام محل های كاری كه تحت پوشش سازمان امنیت و سلامت شغلی قرار دارند به كار روند.

این خط مشی ها چهار عنصر كلی را تشخیص می دهند كه در توسعه برنامه های مدیریتی موفق در امنیت و سلامت بسیار حیاتی هستند:

  • رهبری مدیریت و مشاركت كارمندان؛
  • تحلیل محل كار؛
  • پیشگیری و كنترل خطرات؛ و
  • آموزش در خصوص امنیت و سلامت.

این سیاست ها اقدامات خاصی را تحت هر یك از این عناصر كلی برای دستیابی به یك برنامه موثر در خصوص امنیت و سلامت پیشنهاد می كنند. بیایند «ثبت فدرال» به صورت آنلاین در سایت
www. OSHA.gov قابل دسترسی است.

طرح های دولتی چه هستند؟

طرح های دولتی برنامه های امنیت و سلامت شغلی هستند كه مورد تایید سازمان امنیت و سلامت شغلی قرار دارند و توسط ایالات یا كشورها اجرا می شوند و نه توسط سازمان امنیت و سلامت شغلی فدرال. قانون 1970 (قانون سلامت و امنیت شغلی) ایالات را تشویق می كند كه برنامه های خود را برای امنیت و سلامت شغلی ایجاد كرده و اجرا كنند و اگر ایالت برنامه مورد تاییدی داشته باشد، اجرای استانداردهای سازمان امنیت و سلامت شغلی را ممكن می سازد. هنگامی كه سازمان امنیت و سلامت شغلی طرح یك ایالت را تایید می كند، 50درصد از هزنیه های عملیاتی برنامه را پرداخت می كند. طرح های ایالات باید استانداردها و برنامه های اجرایی و نیز فعالیت هایی داوطلبانه فراهم كنند كه لااقل به اندازه استانداردها و برنامه های سازمان امنیت و سلامت شغلی فدرال موثر باشند.

26 طرح ایالتی وجود دارد:

23 طرح (كنكتیكات، نیوجرسی و نیویورك) تنها بخش دولتی را تحت پوشش دارند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص طرح های دولتی به فهرست موجود در پایان این كتابچه توجه كنید و یا به سایت سازمان امنیت و سلامت شغلی www. OSHA.gov رجوع نمایید.

كمك مشاوره ای چگونه می تواند به كارفرمایان كمك كند؟

خدمات مشاوره ای سازمان امنیت و سلامت شغلی علاوه بر كمك به كارفرمایان در تشخیص و اصلاح خطرات خاص، كمك های رایگان و اینترنتی را جهت توسعه و اجرای سیستم های مدیریتی موثر در سلامت و امنیت محل كار فراهم می كند كه بر پیشگیری از آسیب ها و بیماری های كارگران تاكید دارند.

كمك های مشاوره ای جامعی كه سازمان امنیت و سلامت شغلی ارائه می دهد عبارتند از یك نظرسنجی در خصوص خطرات محل كار و ارزیابی تمام جنبه های سیستم مدیریتی موجود برای امنیت و سلامت كارمندان. علاوه بر این، این خدمات كمك هایی را به كارمندان در ایجاد و اجرای یك سیستم مدیریتی موثر در امنیت و سلامت ارائه می كنند.

كارفرمایان همچنین ممكن است خدمات آموزشی و تحصیلی و نیز كمك هایی محدود خارج از محل كار دریافت نمایند.

چه كسی می تواند كمك مشاوره ای دریافت كند و این كار چه هزینه ای دارد؟

كمك های مشاوره ای برای كارفرمایان كوچكی در دسترس هستند با كمتر از 250 كارمند در یك محل ثابت و حدود 500 كارمند در شركت كه می خواهند در ایجاد و حفظ یك محل كار امن و سالم كمك كنند.

این خدمات كه بودجه آن عمدتا توسط سازمان امنیت و سلامت شغلی تامین می شود بدون هیچ هزینه ای به كارمندان ارائه می گردد، خدمات مشاوره كه در ابتدا برای كارفرمایان كوچكتر با عملیات پرخطرتر فراهم می شد، توسط دولت های مركزی كه مشاوران حرفه ای را در امنیت و سلامت به كار می گیرند ارائه می گردد. برای خطراتی كه مشاور تشخیص می دهد جریمه ای و یا بیانیه ای صادر نمی شود. تنها تعهد كارفرما این است كه تمام خطرات جدی را در چارچوب زمانی توافقی برای اصلاح اصلاح نماید.

آیا سازمان امنیت و سلامت شغلی می تواند محرمانه بودن را برای كارفرمایی كه كمك مشاوره ای درخواست می كند تضمین نماید؟

سازمان امنیت و سلامت شغلی كمك های مشاوره ای را برای كارفرما فراهم می كند با این تضمین كه نام او و شركت و هر اطلاعاتی در خصوص محل كار به كارمندان اجرایی سازمان گزارشی نخواهد شد.

آیا می توان تخطی كارفرما پس از دریافت كمك های مشاوره ای را اظهار كرد؟

اگر كارفرمایی نتواند در چارچوب زمانی توافقی یك خطر جدی را كنترل یا حذف كند، مدیر پروژه مشاوره باید این اوضاع را به اداره اجرایی سازمان اطلاع دهد تا اقدامات مناسب انجام گیرد.

با این حال، این اتفاق به ندرت رخ می دهد زیرا كارفرمایان از این خدمات به جهت دستیابی به هدف تشخیص و اصلاح خطرات در محل كارشان درخواست كمك می كند.

آیا سازمان امنیت و سلامت شغلی انگیزه ای برای درخواست كمك های مشاوره ای ایجاد می كند؟

بله، تحت برنامه مشاوره، برخی كارفرمایان ممكن است درخواست مشاركت در برنامه تشخیص پیشرفت درسلامت و امنیت سازمان OSHA[6] را داشته باشند. مجاز بودن برای مشاركت در این برنامه مستلزم دریافت كل خدمات، ویزیت مشاوره ای كامل، اصلاح تمام خطرات تشخیص داده شده و ایجاد یك سیستم موثر مدیریتی برای امنیت و سلامت می باشند.

كارفرمایان پذیرفته شده در این برنامه ممكن است از بررسی های برنامه ریزی شده به مدت 1 سال در ابتدا و یا 2 سال پس از تكرار معاف شوند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص كمك های مشاوره ای به فهرست ادارات مشاوره ای در آغاز ص 36 رجوع كنید؛ همچنین می توانید با اداره وابسته به سازمان در محل خود تماس بگیرید و یا از سایت سازمان www. OSHA.gov دیدن نمایید.

برنامه های حمایتی داوطلبانه چه هستند؟

این برنامه ها (VPPS) تنها بخشی از تلاش سازمان برای گسترش حمایت از كارگران فراتر از حداقل استاندارد سازمان می باشد. VPP همراه با خدمات مشاوره اینترنتی، ادارات محلی تمام خدمت،

و برنامه مشاركت راهبری در سازمان (5SPP) بیانگر رویكردی مشاركتی است كه هنگامی كه با یك برنامه اجرائی موثر همراه شود، حمایت از كارگر را افزایش می دهد تا به اهداف قانون امنیت و سلامت كمك كند.

VPP چگونه كار می كند؟

VPP در سه سطح قابل تشخیص است: ستاره، فضیلت و نمایش. تمام آنها برای انجام امور زیر طراحی شده اند:

  • تشخیص كارفرمایانی كه به طور موفقیت آمیزی سیستم های موثر و كاملی را برای مدیریت امنیت و سلامت ایجاد كرده اند؛
  • تشویق این كارفرمایان برای بهبود مستمر سیستم های مدیریتی امنیت و سلامت
  • انگیزاندن دیگر كارفرمایان برای به دست آوردن نتایج عالی در امنیت و سلامت به همان روش برجسته؛ و
  • ایجاد رابطه ای بین كارفرمایان، كارمندان و سازمان امنیت و سلامت شغلی بر اساس همكاری

VPP چگونه می تواند به كارفرمایان و كارمندان كمك كند؟

منظور از مشاركت در VPP عبارت است از:

  • كاهش تعداد مرگ و میر، آسیب و بیماری كارگران
  • میزان از دست رفتن ساعات كاری روزانه عموما 50درصد زیر متوسط صنعت است
  • كاهش جبران از سوی كارگران و كاهش هزینه های آسیب و بیماری
  • افزایش انگیزه كارمندان برای انجام كارهای این كه سبب بهبود كیفیت زندگی كاری می شود
  • تصدیق و تعاملات مثبت اجتماعی
  • بهبود و تجدید حیات بیشتر برنامه های خوب از نظر امنیت و سلامت؛ و
  • رابطه مثبت با سازمان امنیت و سلامت شغلی

سازمان امنیت و سلامت شغلی چگونه بر مكان های VPP كنترل دارد؟

OSHA فرم درخواست VPP كارفرما را مرور می كند و یك ارزیابی VPP در محل كار انجام می دهد تا تایید نمایه كه سیستم های مدیریت امنیت و سلامت مورد نظر، به طور موثر در محل اعمال می شوند. OSHA ارزیابی ها را در محل كار و بر پایه و اساس منظم انجام می دهد؛ هر 18 ماه برای «فضیلت» و هر 3 تا 5 سال برای «ستاره». در هر فورید، تمام شركت كنندگان باید یك كپی از جدیدترین ارزیابی سالانه خود را به اداره محلی OSHA بفرستند. این ارزیابی باید شامل ثبت آسیب ها و بیماری ها در محل كار در سال گذشته شود. آیا OSHA می تواند كارفرمایی را كه در vpp شركت دارد مورد بازرسی قرار دهد؟

مكان هایی كه در vpp مشاركت دارند برای بازرسی های منظم و برنامه ریزی شده تحت برنامه ریزی قرار نمی گیرند.

OSHA شكایات كارمندان، حوادث جدی یا آزاد شدن مواد شیمیایی مهم را در مكان های vpp بر طبق روش های اجرایی عادی بررسی می كند.

اطلاعات دیگر در خصوص vpp از ادارات ملی، منطقه ای و محلی OSHA كه در شروع ص 27 فهرست شده اند در دسترس می باشند. همچنین، به outreach در سایت www. OSHA.gov رجوع كنید.

مشاركت با OSHA چگونه می تواند امنیت و سلامت كارگران را بهبود دهد؟

OSHA به طور مستقیم و بی واسطه دریافته است كه مشاركت داوطلبانه و همكاری با كارفرمایان، كارمندان و اتحادیه ها می تواند جایگزین مفیدی برای روش های سنتی و راهی موثر برای كاهش مرگ آسیب و بیماری كارگران می باشد. این مساله به ویژه هنگامی آشكار می گردد كه مشاركت به توسعه و اجرای یك سیستم جامع برای مدیریت امنیت و سلامت محل كار منجر می شود.

برنامه مشاركت راهبردی OSHA[7] چیست؟

مشاركت راهبردی OSHA عبارت است از اتحاد در میان كار، مدیریت و دولت برای بهبود امنیت و سلامت محل كار. این مشاركت ها روابطی داوطلبانه و تعاونی بین OSHA، كارفرمایان، نمایندگان كارمندان و عده ای دیگر از جمله اتحادیه های تجاری، موسسات تجاری و حرفه ای، دانشگاه ها و دیگر موسسات دولتی هستند. این بنرامه ها جدیدترین عضو خانواده برنامه های تعاونی در OSHA هستند.

Ospp چه كاری انجام می دهد؟

این مشاركت ها تلاش افراد مشاركت كننده را در حذف خطرات جدی محل كار افزایش داده و به آنها كمك می كند و سبب می شود سطح بالایی از امنیت و سلامت برای كارگران ایجاد شود.

در حالی كه برنامه مشاوره ای OSHA و vpp دربردارنده روابطی یك به یك بین OSHA و هر یك از محل های كاری هستند، مشاركت راهبردی تر سعی می كند با برقراری روابط مشاركتی با گروه های كارفرمایان و كارمندان، تاثیر خود را گسترش دهد.

انواع مختلف Ospp چه هستند؟

Ospp دارای دو نوع اصلی است:

  • جامع، كه تاكید آن بر ایجاد سیستم های جامع مدیریت امنیت و سلامت در محل كار می باشد؛ و
  • محدود، كه به تشخیص و حذف خطر است مرتبط با مرگ، آسیب و بیماری كارگران و یا دارا بودن اهدافی غیر از ایجاد برنامه های جامع امنیت و سلامت در محل كار كمك می كند.

OSHA به ایجاد Osppهای جدید در سطوح ملی، منطقه ای و محلی علاقه مند است. OSHA همچنین دریافته است كه مشاركت محدود ارزشمند است. مشاركت محدود می تواند به حذف یا كنترل یك خطر صنعتی خاص بپردازد.

مشاركت در ospp چه مزایایی دارد؟

همچون vpp، ospp می تواند عبارت باشد از:

  • كاهش مرگ و میر آسیب و بیماری در كارگران
  • كاهش جبران از سوی كارگران و نیز كاهش دیگر هزینه های مرتبط با آسیب و بیماری؛
  • افزایش انگیزه كارمندان برای انجام كارهای ایمنی كه به افزایش كیفیت زندگی در محیط كار و افزایش بازدهی منجر خواهد شد؛
  • تصدیق و تعاملات مثبت اجتماعی
  • ایجاد یا توسعه سیستم های مدیریتی امنیت و سلامت
  • تعاملات مثبت با OSHA

برای اطلاعات بیشتر درباره این برنامه، با نزدیكترین اداره OSHA تماس بگیرید و یا به سایت اینترنتی www. OSHA.gov بروید.

آیا OSHA برای كارفرمایان و كارمندان دارای آموزش هایی در خصوص امنیت و سلامت شغلی می باشد؟

بله. موسسه آموزشی OSHA در دس پلینز ایل، آموزش های پیشرفته و اساسی در خصوص امنیت و سلامت برای مسئولین دولتی، مشاوران دولتی و دیگر پرسنل موسسات فدرال و كارفرمایان بخش خصوصی، كارمندان و نمایندگان آنها فراهم می كند.

دوره های آموزشی موسسه موضوعات متنوعی را در خصوص امنیت و سلامت ارائه می دهند از جمله خطرات برقی، حفاظت از دستگاه ها، تجهیزات حفاظتی شخصی، تهویه و علم و تكنولوژی ایمنی. امكانات عبارتند از كلاس های درس، آزمایشگاه ها، كتابخانه و یك واحد سمعی و بصری. آزمایشگاه ها شامل نمایش های و تجهیزات متنوعی هستند از جمله دستگاه های پرس برقی بخاری و جوشكاری، یك واحد كامل تهویه صنعتی و یك آزمایشگاه بی نقص برابر نمایش. بیش از 57 دوره آموزشی با موضوعاتی چون امنیت و سلامت در صنعت ساخت و روش های انطباق با استانداردهای OSHA برای پرسنل در بخش خصوصی در دسترس هستند.

علاوه بر این، 73 اداره محلی OSHA مراكزی تمام خدمت هستند كه خدمات اطلاعاتی گسترده ای را ارائه می دهند از جمله پرسنل برای سخنرانی، انتشارات، كمك های سمعی و بصری در خصوص خطرات محل كار و توصیه های تكنیكی.

آیا OSHA برای آموز به سازمان ها پول پرداخت می كند؟

OSHA كمك هزینه هایی را از طریق «برنامه كمك های مالی آموزش هاروود سوس» به سازمان های غیرانتفاعی ارائه می كند تا آموزش هایی را در خصوص امنیت و سلامت به كارفرمایان و كارگران در محیط كار ارائه دهد. این كمك هزینه ها بر برنامه هایی متمركزند كه به كارگران و كارفرمایان در موسسات تجاری كوچك (كمتر از 250 كارمند) آموزش می دهند، به كارگران و كارفرمایان درباره استانداردهای جدید OSHA یا فعالیت های خطرناك آموزش هایی ارائه می كند. این كمك هزینه ها برای یك سال هستند و ممكن است در صورت رضایت بخش بودن عملكرد دریافت كمتری آن، برای یك 12 ماه دیگر تمدید شود.

OSHA از سازمان های دریافت كننده كمك هزینه انتظار دارد كه یك برنامه آموزشی ایجاد نمایند كه به موضوعی كه OSHA بیان می كند بپردازند، كارگران و كارفرمایانی را برای آموزش استخدام نماید و آموزش ارائه دهد. همچنین انتظار می رود كه عملكرد افراد تحت آموزش را دنبال كنند تا تغییرات و كاهش خطرات در محل های كاری را در نتیجه آموزش مشاهده كنند.

هر سال OSHA دارای یك رقابت محلی است كه در «ثبت فدرال» و در سایت www.OSHA.gov/training/sharwood/sharwoodhtml.

اعلام می شود. اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می توانید با اداره آموزش OSHA، به آدرس

1555 Times Drive,

Des plains, Il Goo18

(847) 29700480

برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

آیا OSHA مواد كمكی دیگری در دسترس قرار می دهد؟

بله. OSHA دارای مواد و ابزارهای متنوعی در سایت خود می باشد كه عبارتند از: ابزارهای الكترونیكی، مشاوران متخصص، ابزارهای كمكی الكترونیكی در تبعیت از شرایط، لینكه های تكنیكی، ضوابط، رهنمودها، نشریات، فیلم ها و سایر اطلاعات برای كارفرمایان و كارمندان. برنامه های نرم افزاری OSHA و ابزارهای كمك به تعبیت از ضوابط شما را وارد مسائل چالشزا در خصوص امنیت و سلامت و مشكلات رایج می كنند یا بهترین راه حل ها را برای محل كار خود بیابید. برنامه های جامع و انتشاراتی سی دی OSHA شامل استاندارد ها،تفسیر،رهنمود وچیزهایی دیگر است و می تواند از OSHA در بردارنده بیش از 100 عنوان برای كمك به شما در درك شرایط و برنامه های OSHA می باشد. اداره چاپ دولت آمریكا خریداری شود. برای سفارش دادن آن، با

Superintendent. F Documents,

  1. Government printing office,

Washington, DC 20402

مكاتبه كنید و یا با شماره 1800-512(202) تماس بگیرید. ضوابط OSHA، اسناد و اطلاعات تكنیكی موجود در سی دی، شماره سفارش  No. S/N 729-013-00000-5 را مشخص كنید.

OSHA چه نشریات دیگری را ارائه می دهد؟

 OSHA بیش از 100سند را ارائه می دهد از جمله بروشورها، برگه های اطلاعات حقیقی، پوسترها، كارت های جیبی، اطلاعیه ها، اسناد تكنیكی و یك مجله سرماهانه. این اسناد به صورت آن لاین در سایت www. OSHA.gov و یا با تماس تلفنی 1888-93G(202) قابل دسترسی هستند.

در مواقع اضطراری و یا همگان نیاز به ایجاد  پرونده شكایت باید چه كاری انجام دهم.

برای گزارش یك امر اضطراری یا پرونده سازی برای یك شكایت و یا جستجو برای توصیه های OSHA، كمك و تولیدات آن با شماره OSHA-321(800) تماس بگیرید و یا با نزدیكترین اداره محلی یا منطقه ای OSHA كه در آغاز صفحه 27 فهرست شده تماس حاصل نمایید. شماره دورنگاره عبارت است از 5627-889(877). شما همچنین می توانید شكایتی را به صورت آنلاین تنظیم كنید و اطلاعات بیشتر را در خصوص برنامه های دولتی و فدرال OSHA از سایت www. OSHA.gov دریافت نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص كمك هزینه ها، آموزش با آدرس

OSHA Training Institute, office of

Training and education , 1555

Times Drive, Des plains, IL

60018٫

مكاتبه كنید و با شماره 4810-297(847) تماس بگیرید و یا به outreach در سایت OSHA رجوع كنید.

[1] . hazard

[2] .Job hazard analysis

[3] . job task

[4] . task

[5] . hazard control

[6]. سازمان امنیت و سلامت شغلی

[7] . ospp

ثبت نام آنلاین

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09050942046 تماس بگیرید