مصاحبه، یک تماس چهره به چهره است که به مصاحبه کننده امکان می­دهد رفتار مصاحبه شونده و شخصیت او را از جهات مختلف مشاهده و مورد بررسی قرار دهد.علیرغم استفاده روزافزون از آزمونهای علمی و عملی و روشهای دیگر اندازه گیری و سنجش در انتخاب ، ارزشیابی و ارتقاء کارکنان در فرایند استخدام، اکثر شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی در کنار آزمون های استخدامی از روش مصاحبه برای جذب و گزینش نهایی کارکنان خود استفاده می کنند.تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از روش مصاحبه در انتخاب افراد مورد نیاز سازمانها، تقریبا جنبه جهانی پیدا کرده است به طوریکه هم اکنون یکی از متداول ترین روندهای مورد استفاده در روندهای گزینش، مصاحبه استخدامی می باشد.

اهداف مصاحبۀ استخدامی

به‌طورکلی، هدف از مصاحبۀ شغلی ارزیابی جامع متقاضیان یک فرصت شغلی، جمع­آوری اطلاعات در خصوص دانش، توانایی­ها و مهارت­های آن‏ها و انتخاب مناسب­ترین افراد برای تصدی این موقعیت شغلی است (اُستروف و ژان، 2012، ص. 266). ازآنجایی‌که مصاحبه اطلاعات بسیاری را در اختیار مصاحبه­گر قرار می­دهد، مصاحبه­های شغلی امروزه رایج­ترین روش برای ارزیابی­های استخدامی بوده و نسبت به سایر روش­ها (برای مثال، اجرای آزمون­ها) در اولویت هستند. مصاحبه را باید به‌عنوان ابزاری در نظر گرفت که برای سه هدف عمده مورد استفاده قرار می‏گیرند که این اهداف عبارت‌اند از:

1- جمع‌آوری اطلاعات از داوطلب

هدف اصلی هر مصاحبه جمع‌آوری اطلاعات از‏ مصاحبه‏شونده است که با توجه به هدف موردنظر وضعیت فرد بررسی می‏شود. نوع مصاحبۀ انجام‌شده برای جمع‌آوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت است و نوع و هدف مصاحبه تعیین می‏کند که‏ مصاحبه‎کننده به دنبال چه اطلاعاتی باشد. به‌طورکلی، در مصاحبه‏های استخدامی، اطلاعات فردی و شخصیتی و همین‌طور توانمندی‏ها و سابقۀ مرتبط با شغل موردنظر بیش از همه دارای اهمیت هستند.

2- فراهم کردن اطلاعات برای داوطلب

مصاحبه با ارائۀ اطلاعات به متقاضیان شغلی به آن­ها در انتخابی آگاهانه کمک می­کند. ارائۀ اطلاعات دربارۀ بخش، شغل و شرایط اشتغال هم می‏تواند به جذب متقاضیان و هم اطمینان از این‌که متقاضیان یک «پیش‌نمایش کار واقعی» داشته باشند کمک کرده و از انتظارات نادرستی که می‏تواند به گردش کار زودهنگام منجر شود جلوگیری کند.

3- بررسی تناسب شخص/ سازمان

مصاحبۀ شغلی به هر دو طرف امکان می­دهد تا سبک و روش شخصی یکدیگر را برای تعیین تناسب با کار، سازمان و سرپرست مورد ارزیابی قرار دهند. یکی از مهم‌ترین نکات مورد بررسی در مصاحبه‏های استخدامی، تعیین تناسب بین شخص و سازمان استخدام­کننده است (یعنی آیا فرد برای شغل موردنظر مناسب است؟). بااین‌حال، ویژگی‏های شخصیتی متقاضی، انگیزه و توان او را باید از طریق آزمون‏های موجود و مصاحبه مورد بررسی قرار داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 89- 61978088 -021تماس بگیرید.