معرفی رشته اقتصاد

تماس با شماره تلفن

09050942046

علوم اقتصادی یکی از مهمترین رشته‌های علوم انسانی در صد سال اخیر است؛ به جرات می‌توان گفت روند توسعه و رشد اقتصادی وابسته به علم اقتصاد بوده است.

از سوی دیگر بی توجهی به علوم اقتصادی و اصول بازار می‌تواند ضرر‌های جبران ناپذیری را به اقتصاد یک کشور وارد کند، علوم اقتصادی امروزه در سطح کلان و خرد به تمامی مسائل اقتصادی توجه می‌کند؛ از رابطه دولت و بازار تا روابط بین شرکت‌ها و اشخاص همگی در علم اقتصاد بررسی می‌شوند.

علم اقتصاد در جهان عمری 200 ساله دارد و کشور‌های اروپای غربی و آمریکا از پیشتازان علم نوین اقتصادی در جهان بوده اند؛ در کشور ما هم از سال 1338 علوم اقتصادی با تدریس در دانشگاه ملی را خود را آغاز کرد

اقتصاد را می‌توان به شاخه‌هایی نظیر اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد صنعتی تقسیم کرد.

توانايی‌های مورد نياز و قابل توصيه:

چون مباحث كتاب اقتصاد كه در دبيرستان تدريس می‌شود، جنبه حفظی دارد، بسياری از داوطلبان آزمون سراسری تصور می‌كنند كه برای موفقيت در رشته اقتصاد بايد حافظه‌ای قوی داشت تا بتوان مفاهيم و نظريه‌های متعدد را حفظ كرد، در حالی كه به گفته استادان و دانشجويان اين رشته، دانشجوی اقتصاد بيش از هر چيز بايد در درس رياضی قوی باشد تا بتواند در اين رشته موفق گردد.

بسياری از داوطلبان آزمون سراسری و حتي دانشجويان سال اول اين رشته تصور می‌كنند كه اقتصاد مجموعه‌ای از محفوظات است، در حالی كه اين علم ارتباط نزديكی با رياضی دارد و دانشجو بايد مباحثی مثل حد، مشتق و انتگرال را در حد يك ديپلمه رياضی بخوبی بداند در غير اين صورت در دروس ابتدايی و اوليه اين رشته مثل اقتصاد خرد، اقتصاد كلان، رياضی و آمار با مشكل روبرو می‌شود، مشكلی كه تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصيلان علوم انسانی با آن مواجه هستند.

دانشجوی اقتصاد لازم است كه به مباحث اجتماعی علاقه‌مند بوده و الفبای جامعه‌شناسی ، علوم سياسی و روانشناسی را بداند چون اقتصاد يك حلقه از علوم اجتماعی است و زنجيره علوم اجتماعی نيز به هم مرتبط است.

دانشجوي اقتصاد بايد در درس رياضی قوی باشد و حتی لازم است دارای نگاهی تحليل‌گر باشد تا هم در مطالعه دروس دانشگاهی مثل اقتصادسنجی و هم در بازار كار موفق باشد.

علاقه به جامعه و فعاليت‌های اجتماعی برای دانشجويان اين رشته ضروری است. علم اقتصاد يكی از پايه‌های اصلی جامعه است و بايد در ارتباط با موضوعات ديگر فرهنگی ، سياسی واجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار گيرد. چرا كه هر جامعه‌اي ويژگی‌های خاص خود را دارد و يك كارشناس اقتصاد بايد بتواند اطلاعات علمی خود را با جامعه مورد نظر تطبيق دهد.

بازار کار رشته اقتصاد شامل: متصدی بانک، کارشناس گمرک، مدیر مالی، تحلیلگر مالی، کارشناس امور مالیاتی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، مدیر فروش، کارشناس/مدیر بازاریابی، کارشناس بیمه، کارشناس/مدیر خرید و تدارکات، کارشناس تحقیقات بازار، وزارت خانه ها و… .

آینده شغلی رشته اقتصاد با توجه به نوع نگرش بانک ها به مقوله اقتصاد، بستگی به فعالیتهای بانکی کشور دارد. به قدری اقتصاد برای بانک ها اهمیت دارد که بعضی از بانک ها با یدک کشیدن نام اقتصاد برای خود برندینگ ایجاد کرده اند. بانک هایی مانند بانک اقتصاد نوین و بانک مهر اقتصاد.

نکته مهم در مورد بازار کار اقتصاد این است که این رشته باعث ساختن ذهنی فعال و انتخابگر برای دانشجویان می شود و افراد فارغ التحصیل این رشته می توانند بجز موارد بالا به فکر چیدن تدارکات و ایجاد بنگاه­های خدماتی و بازرگانی شخصی باشند. در نهایت به عنوان یک جمع بندی می توان بازار کار این رشته را با توجه به مهارتهای آموخته شده نسبت به دیگر رشته های علوم انسانی دارای جایگاه والا دانست.

رسیدن به مشاغل بهتر در رشته اقتصاد و داشتن آینده شغلی روشن در رشته اقتصاد، مستلزم این است که با یک برنامه ریزی دقیق و کسب رتبه های برتر، تضمینی برای خود در بازار کار ایجاد کنید. به قطع یقین، قبولی در رشته اقتصاد و البته گرایشهای خوب آن در دانشگاههای خوب به خصوص دانشگاههای تهران، باعث می شود تا شما از همان زمان دانشجویی، وارد بازار کار شوید.

تماس با شماره تلفن

09050942046