تماس با شماره تلفن

09050942046

کنکور را تبدیل کرده‌ایم به یک رویا برای جوانان. رویایی که آنها را به همه آرزوهایشان می‌رساند اما با خروج از دانشگاه، تازه با مشکلات واقعی روبرو می‌شوند و مشکلاتی همچون بیکاری، جذب نشدن توسط نهادهای مربوطه، نداشتن تجربه کاری، مغایرت آنچه در دانشگاه خوانده‌اند و آنچه در بازار وجود دارد و… دست به دست هم می‌دهد تا جوان فارغ‌التحصیل از تحصیل در دانشگاه‌ها ناامید و مایوس شوند.

تبلیغات صدا و سیما
با این وجود، باز هم رویای دانشگاه، دانش‌آموزان را مسخ کرده و قبولی در کنکور برایشان آرزویی است که برایش سختی زیادی کشیده و (در صورت استطاعت مالی) پول‌های هنگفتی بابت آن هزینه می‌کنند. چندی پیش بود که برنامه20:30 گزارشی در مورد مضرات کنکور پخش کرد. بلافاصله بعد از پخش این خبر، تبلیغات آموزشگاه‌های کنکور شروع می‌شود و یکی پس از دیگری جعبه جادویی را از آن خود می‌کنند. از سوی دیگر در نمایشگاه کتاب و سطح شهر هم این آموزشگاه‌های کنکور هستند که بیش از ناشران دیگر تبلیغ می‌کنند و بنرهای عریض و طویل را به در و دیوار نمایشگاه و شهر نصب کرده و پول این تبلیغات را به خانواده دانش‌آموزان پشت کنکوری تحمیل می‌کنند.

حذف کنکور امکان‌پذیر نیست؟
فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم به موضوع کنکور و آموزشگاه‌هایی که در این حوزه فعال هستند واکنش نشان داده و با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی عضو کمیته بررسی این موضوع است و پیشنهاد بنده بود که حذف کنکور که مدت‌ها مسکوت باقی مانده، مورد بررسی مجدد قرار بگیرد، می‌گوید: «رئیس جمهور دستور داد که شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته‌ای را تشکیل و این مسئله را در دستور کار قرار دهد تا برنامه عملیاتی حذف کنکور مورد بررسی قرار گیرد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان سنجش منحل می‌شود یا خیر؟ تاکید می‌کند: «بحث انحلال مطرح نیست، بلکه مسئله تغییر ساختار در دست بررسی است. در دنیا چند کنکور در سال برگزار می‌شود و یک فرد می‌تواند با بالاترین نمره‌ای که از کنکورها می‌گیرد در دانشگاه‌ها پذیرش شود. یکی از پیشنهادهای دانشگاه آزاد اسلامی این است که به جای برگزاری یک کنکور در سال و وارد کردن استرس به خانواده‌ها چند بار در سال کنکور برگزار شود و بالاترین نمره فرد ملاک پذیرش قرار گیرد. یک لولا میان نظام پرورشی و نظام آموزش عالی وجود دارد که بر این اساس 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی آن است، یعنی کلاس‌های کنکور، برگزاری آزمون و مسائل این‌چنینی دارای 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی‌دهند کنکور حذف شود. باید ببینیم چه کسانی و به چه دلایلی نمی‌گذارند کنکور حذف شود. این طرح را دنیا اختراع کرده و ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.»

30 میلیارد تومان گردش سالانه
اما یک منبع آگاه از وزارت آموزش و پرورش به آفتاب یزد آمار دیگری می‌دهد و به نظر می‌رسد که فرهاد رهبر کف گردش مالی این آموزشگاه‌ها را در نظر گرفته و اعلام کرده است. این منبع آگاه می‌گوید: «بعضی از مدیران مناطق و بعضی مدیران در مدارس آموزش و پرورش، با آموزشگاه‌های غیرمجاز کنکور در باغ سبز نشان می‌دهند.»
وی با اشاره به این رابطه می‌افزاید: «30هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه این آموزشگاه‌هاست. تست‌زنی واقعا به نفع بچه‌ها نیست. این آموزشگاه‌ها مغز بچه‌ها را در قالب تست در می‌آورند، تستی که مهارتی در آن وجود دارد. با این حال طبق گزارش‌هایی که به دست‌مان رسیده، این آموزشگاه‌ها در تلاشند که به مقطع دبستان هم ورود پیدا کنند.»
اما جای تاسف دارد که این منبع آگاه تاکید می‌کند: «هستند پدر و مادرهایی که از مدرسه و آموزش و پرورش شکایت می‌کنند و می‌گویند که چرا با بچه‌ من تست کار نمی‌شود. یا چرا حل‌المسائل به بچه‌ها نمی‌دهند. قبول داریم که وجود آموزشگاه‌ها و کانون‌های کنکوری، کتاب کنکور و حل‌المسائل به دلیل ضعف کتب آموزش و پرورش است. اگر در دوره 12ساله تحصیلی دروس، مفهوم را به دانش‌آموز برساند، دیگر نیازی به حل‌المسائل نخواهد بود. البته قرار است در آموزش و پرورش به این موضوع رسیدگی شده و مشکلات کتب درسی به زودی رفع شود.»

دست بعضی‌ها در کاسه آموزشگاه‌ها
مجلس با تصویب حذف 85 درصدی کنکور، اولین قدم را برداشت. اما این قانون هنوز اجرایی نشده است. میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: «اطلاعی از گردش مالی این موسسات کنکور ندارم و اظهار نظری در این مورد نمی‌کنم. اما در این که منافع افراد زیادی در پابرجایی کنکور است، شکی نیست. میلیاردها تومان در این حوزه رد و بدل می‌شود. مثلا می‌بینید که صدا و سیما وقت زیادی به تبلیغ کنکور اختصاص می‌دهد و جوانان را تشویق می‌کند که در این آموزشگاه‌ها و موسسات حضور یابند.»
وی به آزمون‌های هفتگی آموزشگاه‌ها اشاره کرده و می‌افزاید: «این آموزشگاه‌ها جمعه‌ها آزمون می‌گیرند و گاهی طی یک هفته چندین آموزشگاه آزمون برقرار می‌کنند. در مجموع باید بگوییم که منافع افراد زیادی در این است که وضعیت به همین گونه بماند و کنکور پابرجا باشد.»
به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛ «در و دیوار خیابان‌های تهران (جلو دانشگاه‌ تهران، خیابان انقلاب، خیابان ایرانشهر و…) که مراکز دانشگاهی در آن واقع شده هم پر شده از تبلیغات این آموزشگاه‌ها.»
میرزاده با اشاره به این که یک واقعیت تلخ در این میان وجود دارد، تاکید می‌کند: «بعضی از این موسسات متعلق است به افرادی که سالیان سال مسئولیت داشتند و در این تشکیلات فعالیت داشتند و اگر در این آموزشگاه‌ها تخته شود ممکن است خیلی‌ها از نظر مادی ضرر کنند. حتی واقعیت این است که در بخشی از اجرا نشدن «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» هم پای این آموزشگاه‌ها در میان است.»
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌افزاید: «وقتی درس هنر و خلاقیت، مهارت‌های فنی و زندگی، اشتغال و… در سیستم آموزشی هیچ ارزشی ندارد، طبیعی است که هر چه شعار دهیم، در عمل امکان تحقق آن نخواهد بود.»
میرزاده با بیان این که شرایط طوری پیش می‌رود که خانواده‌ها از ابتدا فرزندان‌شان را برای تست‌زنی آماده کنند، تاکید می‌کند: «بنابراین این شرایط و وضعیت (فعالیت آموزشگاه‌ها و کنکور) ماندگار خواهد بود.»
وی با اشاره به این که شرایط اینقدر نگران‌کننده‌ شده که غیر از رد و بدل شدن مسائل مالی، کل تعلیم و تربیت در خطر است، می‌گوید: «کل دانشی که بچه‌ها باید فرا بگیرند در خطر است. مسائل مالی آن شاید قابل جبران باشد اما فرزندان‌مان با مجموعه‌ای از استرس، فشارهای روحی و روانی، اضطراب و دلهره‌ تربیت می‌شوند. خانواده‌ها هم از دوران ابتدایی کل زندگی‌شان را رها می‌کنند و اسیر این نوع موضوعات می‌شوند.»
میرزاده با اشاره به این که نه به این اندازه به فارغ‌التحصیل نیاز داریم و نه در هیچ کجای دنیا فضای آموزشی اینگونه است، می‌افزاید: «شرایط آنقدر نگران‌کننده است که با ادامه این روند و در این شرایط بچه‌هایمان را از دست می‌دهیم. بچه‌ها به جز تست‌زنی و مدرک چیزی عایدشان نمی‌شود.»
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به لزوم همکاری مجلس و دولت، تاکید می‌کند: «مجلس به وظیفه خود عمل و قانونگذاری کرده است. اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات این مسئله را پیگیری هم می‌کنند و چندین جلسه با مسئولان آموزش و پرورش و وزارت علوم داشتیم و قطعا این جلسات ادامه خواهد داشت تا ببینیم به چه نتیجه‌ای می‌رسیم. تاکنون بخشی از قانون حذف 85 درصدی کنکور اجرا شده و به جهت آمایش سرزمین کاملا اجرا نشده است.»
وی با اشاره به این که دانشگاه ها و رشته را بی‌رویه گسترش دادیم، می‌افزاید: «ولی باز هم در رشته‌های خاصی یا مقاطع بالاتر حساسیت و نگرانی‌هایی به وجود آورده‌ایم، یعنی برای یک‌رشته 10 نفر پذیرش می‌شود ولی به خاطر این 10نفر هزاران نفر پشت کنکور می‌مانند. خودمان هم می‌دانیم که نه به این اندازه به حساسیت در مورد رشته نیاز داریم و نه امکان آن را داریم. در هر حال شرایط طوری است که مجلس وارد این مسئله شده و از این بیشتر هم پیش می‌رویم.»
میرزاده در پاسخ به این سوال که با توجه به فعالیت مجلس دهم در این موضوع احتمال دارد در فرصت باقی‌مانده (تا انتخابات) کنکور کاملا حذف شود؟ می‌گوید: «نمی‌توانم چنین مسئله‌ای را پیش‌بینی کنم ولی به عنوان نمایندگان مردم، نگران وضعیت و شرایط فرزندان کشورمان هستیم»

برای کسب اطلاعات بيشتر درباره گردش های ميلياردی مانع اصلی حذف کنکور با مشاوران فرهيختگان جوان تماس حاصل نماييد.

تماس با شماره تلفن

09050942046