تماس با شماره تلفن

09050942046

موتور زمين با نفت می چرخد. اين جمله شايد کمی اغراق آميز به نظر برسد اما با نگاهی اجماليی به منابع انرژي در جهان متوجه مي شويم که  بيشترين انرژي جنبشی ،‌شيميايی و حرارتی از نفت استخراج میشود.

محصولات متعددی از نفت استخراج می شود . بنزين شايد مهمترين محصول مشتق شده از نفت باشد. فرآورده هاي دارويی ،‌پارچه ها والياف، ‌کودهای شيميايی، ‌پلاستيک ها،‌ چسب ها ،‌فرآورده های آرايشی بهداشتی از نفت بدست می آيند. کشور ما به عنوان يکی از کشورهایی است که بزرگترين منابع نفتی و گازی دنيا را دارد و تربيت نيروی انسانی در اين زمينه برای آينده اين صنعت بسيار ضروری به نظر می رسد.

گرايش های کارشناسی نفت:

اکتشاف نفت

اولین قدم برا دستیابی به نفت کشف ان است . مهندسین با فرستادن امواج صوتی به زیر زمین و اندازه گیری بازگشت انها و سپس انلالیز امواج، منطقه را از نظر وجود یا عدم وجود و همچینین از نظر مقدار حدودی منابع را برسی میکنند.

حفاری

طراحی وسایل حفاری و انجام حفاری در شرایط مناسب و ارزیابی تاثیر حفاری بر محیط زیست کشور و ارائه راه حل برای جلوگیری از تخریب آن ، بخشی از وظایف این گرایش است . یک مهندس حفار خوب راه هایی را پیشنهاد میدهد که کمترین هزینه و پیشترین بازده را داشته باشد.

مخازن

عمده فعالیت این گرایش در زمینه محاسبه عددی مقدار و راندمان کار است . مثلا در عمق دو هزار متری زمین چه مقدار نفت و گاز داریم و یا چه مقدار از ان قابل دسترس میباشد و با چه سرعتی استخراج میشود  و …

بهره برداری

گرایش بهره برداری به منظور برداشت بهینه از منابع نفت و گاز به وجود امده است . دانش بهره بردای نفت  معمولا پس از اکتشاف و حفاری و شناخت مخازن به کار می اید و میتوان گفت مهمترین کار یک مهندس بهره برداری نفت جلوگیری از افت فشار چاه نفت  بر اثر بهره برداری  نا مناسب است .

برای رشته مهندسی نفت علاوه بر ریاضیات و محاسبه باید شیمی قوی داشته باشید و اگر در شیمی ضعیف اید یا علاقه ندارید این رشته را انتخاب نکنید . دانشجو های رشته مهندسی شیمی نیز می توانند به مهندسی نفت تغیر رشته بدند چون دروس مشترک زیادی دارند. درس‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز در این‌ رشته‌ اهمیت‌ ویژه‌ای‌ دارد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

قطعاً اولین‌ بازار کار موجود برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ وزارت‌ نفت‌ است‌ اما دانشگاه‌ صنعت‌ نفت‌ در حال‌ حاضر دانشجویان‌ این‌ رشته‌ را بورسیه‌ نمی‌کند، بلکه‌ اگر سطح‌ علمی‌ دانشجویی‌ خوب‌ باشد، در نهایت‌ جذب‌ وزارت‌ نفت‌ می‌شود. البته‌ در حال‌ حاضر بیش‌ از 70 درصد از دانشجویان‌ جذب‌ وزارت‌ نفت‌ می‌شوند و مابقی‌ آنها نیز جذب‌ صنایع‌ شیمایی‌ خصوصی‌ می‌شوند چرا که‌ بیشتر واحدهای‌ رشته‌ مهندسی‌ نفت‌ با رشته‌ مهندسی‌ شیمی‌ مشترک‌ است.

💢 به طور کلی اگر به مباحثی همچون زمین شناسی، شیمی و ریاضیات علاقه مندید و از کار کردن در شرکت های بزرگ و تکنولوژیک لذت می برید و در کنار اینها تحمل کار در نقاط دورافتاده و با شرایط آب و هوایی سخت را دارید شغل مهندسی نفت برای شما مناسب است.

مهندس نفت روش های استخراج نفت و گاز از زیر زمین را طراحی کرده و توسعه می دهد.محل کار مهندس نفت در دفاتر کاری، پالایشگاه ها، محل های حفاری و یا آزمایشگاه های تحقیقاتی می باشد.

برای کسب اطلاعات بيشتر درباره رشته مهندسی نفت با مشاوران فرهيختگان جوان تماس حاصل نماييد.

تماس با شماره تلفن

09050942046