تماس با شماره تلفن

09050942046

تعریف

اصولا مهندسی ایمنی رشته ای است گسترده که به مجموعه تدابیر، اصول و مقرراتی گفته می شود که با به کارگرفتن آنها می توان نیروی انسانی و سرمایه را در برابر خطرات گوناگون در محیطهای صنعتی به گونه ای مؤثر و کارا نگه داری کرد و به این وسیله یک محیط کار بی خطر و سالم برای افزایش کارایی کارکنان بوجود آورد.

گرایش ها

گرایش حفاظت فنی  :

دوره كارشناسی شاخه ایمنی و حفاظت یكی از دوره های عالی فنی و مهندسی می باشد كه هدف آن تربیت متخصصان ایمنی و حفاظت ( افراد – دستگاهها ، محیط كار و محیط زیست ) در صنایع  نفت و گاز ، پتروشیمی و پلیمر است .

گرایش بازرسی فنی  :

هدف رشته کارشناسی بازرسی فنی تربیت متخصص در زمینه بازرسی فنی (دستگاه ها، ماشین آلات تاسیسات برقی و مکانیکی) در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پلیمر می باشد. دروس این دوره شامل دروس پایه و اصلی مهندسی شیمی و دروس تخصصی در زمینه های متالورژی، خوردگی و بازرسی فنی مکانیک و برق می باشد.

🔶دروس اصلی

مبانی مهندسی برق 1و2 , آزمایشگاه مبانی مهندسی برق , بررسی سیستم های قدرت و حفاظت , مقاومت مصالح , نقشه کشی صنعتی , استاتیک , ترمودینامیک , آشنایی با محاسبات ظروف و لوله های تحت فشار , مکانیک سیالات و آزمایشگاه , خواص مواد , انتقال حرارت و آزمایشگاه,   کنترل فرآیندها

🔶موقعیت‌ شغلی‌

ضریب ایمنی در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای پیشرفته از استانداردهای جهانی پائین تر است . علت این امر فقط فقر اقتصادی نیست ، ایمنی کار یا بازرسی فنی و مسائل جانبی آن زمانی برای ما مسئله ساز می شود که دچار مشکلی بشویم . بنابراین بنای اولیه کارها بر پیشگیری نمی باشد بلکه عموما به دنبال رفع مشکل هستیم. تا آنجا که بعضی از کارفرمایان به جهات غیرانسانی در صدد ایمنی محیط کار کارگران بر نمی آیند . به طور طبیعی از فارغ التحصیلان این رشته استفاده مطلوب نمی کنند . عمده مراکز صنعتی مانند ذوب آهن ، آلومینیوم سازی ، پتروشیمی ، صنایع خودروسازی ، هواپیمایی ، راه آهن ، مترو و هر مرکز فعالیت اقتصادی (خصوصی یا دولتی) می تواند به نوعی بازار کار این رشته محسوب شود.

🔶تحصیلات تکمیلی

دانشجویان این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد می توانند ادامه تحصیل دهند .

🔶توانایی‌های‌ لازم‌

آشنایی كامل به استاندارد های ایمنی كه در طراحی و ساخت و كار با دستگاههای نفت وگاز و پتروشیمی بكار می رود و همچنین شرایط ایمنی در ساخت واحد های پتروشیمی در ایران.

آشنایی كامل به استانداردهای حفاظت محیط زیست از نظر آلودگی های آب و هوا و محیط كار و محیط زیست و اطلاع از این استاندارد ها در ایران آشنایی كامل به استاندارد های آب آشامیدنی ، تصفیه فاضلاب های صنعتی و بهداشتی و نظارت بر عملیات اجرائی بمنظور حصول اطمینان از سلامت افراد و حفاظت از محیط زیست.

آشنایی كامل به مقررات ایمنی عمومی و پیش بینی های لازم برای انجام عملیات مختلف از نظر ایمنی و رعایت مقررات مربوطه در قانون كار.

توانائی طراحی سیستم های ایمنی و آتش نشانی و اعلام خطر برای جلوگیری از ضایعات انسانی ، لطمات اقتصادی و خطر اشتعال و انفجار.

آشنایی كامل به خواص شیمیایی خطرناك از قبیل : اسید ها ، بازها و نمك ها ، فلزات سنگین ، سموم فرار و غیر فرار – آلی و معدنی و روش های نگهداری – دفع ضایعات و مقابله با آنها.

برای کسب اطلاعات بيشتر درباره رشته مهندسی ايمنی با مشاوران فرهيختگان جوان تماس حاصل نماييد.

تماس با شماره تلفن

09050942046