معرفی رشته مامایی

تماس با شماره تلفن

09050942046

مامایی یكی از زیرمجموعه‌های علوم پزشكی است كه نقشهای بسیار گسترده‌ای اعم از نقش مشاوره‌ای، آموزشی ، مراقبتی ، حمایتی،‌درمانگری و تحقیقاتی است. البته تمامی این نقشها در ارتباط با مادر و كودك مفهوم پیدا می‌كند یعنی ماما به مشاوره قبل ،‌بعد و هنگام ازدواج ، آموزش نحوه تنظیم خانواده، مراقبت در دوران بارداری، زایمان طبیعی و مراقبت بهداشتی مادر و كودك و آموزش به دختران در زمینه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن می‌پردازد.

حیطه رشته مامایی از دوران قبل از حاملگی شروع می‌شود و تا پس از زایمان و 6 سالگی كودك ادامه پیدا می‌كند.

مقاطع تحصیلی :

این‌ رشته‌ در حال‌ حاضر در مقاطع‌ کاردانی‌، کارشناسی‌ پیوسته‌ و نا پيوسته ، کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته‌ در داخل‌ کشور ارائه‌ می‌گردد.

طول‌ مدت‌ آموزش‌ در مقطع‌ کاردانی‌ 2 سال‌ و در دوره‌ کارشناسی‌ 4 سال مي باشد.‌ کارشناسی ارشد مامائی ناپیوسته به اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی گفته می‌شود. طول دوره کارشناسی ارشد حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال است. دوره دکترای که پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به آن راه يافت به تازگی در شورای عالی برنامه‌ریزی تصویب شده است.

فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ کارشناسی‌ این‌ رشته‌ می‌توانند در رشته‌ هایی‌ همچون‌ فیزیولوژی‌، آناتومی‌ و آموزش‌ بهداشت‌ و…. ادامه‌ تحصیل‌ دهند.

واحدهاي درسی:

تعداد كل واحدهاي درسی اين دوره 135 واحد بشرح زير است:

دروس عمومی        20 واحد

 دروس پايه       20 واحد

 دروس اصلی      17 واحد

دروس تخصصی شامل (كارآموزی ها)       62 واحد

 كارآموزی در عرصه         16 واحد

فرصتهای‌ شغلی‌ موجود برای‌ فارغ‌ التحصیلان‌ رشته‌ مامایی‌:

فارغ‌ التحصیلان‌ رشته‌ مامایی‌ می‌توانند در بیمارستانها، زایشگاهها، درمانگاهها و مراکز بهداشتی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند. همچنین‌ فارغ‌ التحصیلان‌ دوره‌ کارشناسی‌ می‌توانند با دریافت‌ مجوز مطب‌ خصوصی‌ داشته‌ باشند و به‌ ارائه‌ خدمات‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ بپردازد. همچنین‌ در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌ میتوانند در دانشکده‌های‌ پرستاری‌ و مامایی‌ وظیفه‌ سرپرستی‌ دانشجویان‌ مامایی‌ را در کارآموزی‌ به‌ عهده‌ گیرند.

فارغ‌ التحصیلان‌ دوره‌های‌ کارشناسی‌ ارشد می‌توانند به‌ عنوان‌ سرپرست‌ و مدیر بخشهای‌ مختلف‌ درمانی‌ و سوپروایزر آموزشی‌ در سطح‌ بیمارستانها مشغول‌ به‌ کار شوند همچنین‌ میتوانند در پستهای‌ مدیریتی‌ و ستادی‌ در مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی‌ فعالیت‌ کنند.

برای کسب اطلاعات بيشتر درباره رشته مامايی با مشاوران فرهيختگان جوان تماس حاصل نماييد.

تماس با شماره تلفن

09050942046