تماس با شماره تلفن
09050942046
دانشگاه تهران اولین دانشگاه ایران
آموزش عالی در ایران بخشی از آموزش و پرورش در ایران است و در حال حاضر زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی (برای علوم مربوط به درمان و بهداشت) و وزارت آموزش و پرورش (دانشگاه فرهنگیان) اداره و سازماندهی میشود.
تاریخچه آموزش عالی در ایران
آموزش عالی در ایران به فرم نوین و آکادمیک سابقه یکصد ساله، و به صورت جامع بدوران نظامیه و حتی ساسانی باز میگردد.
تصویری از یک کتابخانه (توسط یحیی بن واسطی واقع در مقامات حریری) در دوران پیش از حمله مغول.
پیش از اسلام
امروزه منابع متفرقهای از دوران کهن باقی اند که اشاره بر وجود مراکز و نظامهای آموزش عالی در سرزمینهای ایران باستان میکند.
از برجستهترین این مراکز میتوان نخست فرهنگستان نصیبین زیر نظر دولت ساسانی[1] را نام برد که در آن استادان رانده شده از آتن در حال کنکاش و آموزش مسائل پزشکی و ریاضیات و نجوم بودند.[2]
فرهنگستان گندیشاپور از مراکزی بود که شهرت آن در پزشکی تا به امروز باقیست و در تأسیس مستقیم بیت الحکمه در بغداد سالهای سال بعد بسیار با اهمیت نمایان گردید.
از نمونههای دیگر مدارس علوم پیشرفته در ایران باستان میتوان سارویه و ریشهر (فارس)[3] را نام برد.
دوران اسلامی
پس از تأسیس بیت الحکمه در دوران خلافت عباسی، آموزش عالی در سرزمینهای اسلامی رفته رفته وضع فراگیرتری به خود دید تا جایی که مدارس نظامیه در دوران سلجوقی در چندین شهر همانند بغداد، بلخ، نیشابور، هرات، و اصفهان دایر گشتند.
در مراغه نیز خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشکده و رصدخانه ای بزرگ تأسیس نمود که به روایتی کتابخانهٔ آن 40٬000 کتاب از اقصی نقاط گیتی گردآوری شده داشت، و بخوبی توسط هولاکوخان ایلخانی تأمین مخارج میگردید.[4]
دوره معاصر
گروه نخست زنانی که وارد دانشگاه شدند. ردیف جلو از راست به چپ: شاهزاده کاوس، شمس الملوک مصاحب، بدرالملوک بامداد، سراج النساء (از هندوستان)، مهرانگیز منوچهریان، زهرا اسکندری، بتول سمیعیزاده.[5]
«وزارت علوم» ایران نخستین بار در سال 1234 هجری شمسی تأسیس شد، و علیقلی میرزا اعتضاد السلطنه از سوی ناصرالدین شاه قاجار به سمت وزیری برگزیده شد.[6]
تاریخ آموزش عالی در دوره نوین عموماً با تأسیس دارالفنون آغاز میگردد. با اینحال پیش از آن هم فعالیتهای متعددی برای کسب علوم و تخصص از خارج از کشور وجود داشت. بطور نمونه عباس میرزا بود که اول بار تعدادی دانشجوی بورسیه را جهت تحصیلات به فرنگ اعزام داشت.[7] در سال 1811 بود که ایران نخستین دانشجوی خود را به خارج از کشور اعزام داشت. این رقم در سال 1930 میلادی فراتر از 1500 دانشجو بود.[8]
طولی نکشید که مدارس و موسسات برجسته آموزش عالی دیگر نیز همراه دارالفنون مشغول به کار گردیدند. از این جمله میتوان مدرسه نظام (تأسیس 1264) را نام برد که با بودجهای معادل 10000–12000 تومان تأسیس گردید؛ و نیز میتوان از مدرسه علوم سیاسی (تأسیس 1278) را نام برد که زیر نظر وزارت امور خارجه وقت اداره میگشت.[9]
در سال 1311 بود که کالج آمریکاییها (که چند سال بعد بدستور رضاخان به دبیرستان البرز تغییر نام و تغییر سطح پیدا کرد) بتوسط دانشگاه ایالتی نیویورک رسماً پروانه تأیید (charter) یافت.[10] از کسانی که در توسعه و پیشرفت این مؤسسه پیش دانشگاهی زحمات فراوانی کشیدند دکتر ساموئل مارتین جردن آمریکایی بود که برخی وی را «پدر آموزش نوین ایران» خواندهاند.[11] خیابان جردن تهران نیز (بلوار آفریقای فعلی) به افتخار همین شخص نامگذاری گردید.
زنان ایرانی نخستین بار در سال 1316 در سیستم دانشگاهی ایران پذیرش شدند.[10]
اولین دانشگاه جامع ایران
«امریکن کالج تهران» مؤسسه آموزش عالی بود که در 1309 تحت گواهینامهٔ دانشگاه ایالتی نیویورک قرار گرفت.
فکر تأسیس دانشگاه تهران در سال 1305 خورشیدی توسط دکتر سنک نماینده مجلس در مذاکراتی با سید محمد تدین پدیدار شد.[12]
در سال 1310 خورشیدی وزیر دربار وقت، عبدالحسین تیمورتاش، از طرف رضا شاه، دکتر عیسی صدیق (صدیق اعلم) را مأمور کرد تا به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و پس از مطالعه در «تأسیسات علمی دنیای جدید»، طرحی برای تأسیس دانشگاه در کشور به دولت تقدیم نماید.[13] طرح دکتر صدیق مورد قبول کفالت وزارت معارف وقت، علیاصغر حکمت، قرار گرفت و سر انجام با پیگیری ایشان، دکتر علیاصغر حکمت، دکتر محمود حسابی و دیگران، دانشگاه تهران در هشتم خرداد ماه 1313 به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
این مؤسسه با ادغام کردن دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه طب،[14] مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی،[14] مدرسه فلاحت مظفر (اولین مدرسه کشاورزی در ایران)، مدرسه صنایع و هنر (تأسیس توسط کمال الملک)، مدرسه عالی معماری، مدرسه عالی حقوق، و چند مرکز آموزش عالی دیگر تهران در پردیسی در جنوب پارک لاله فعلی تهران دایر گشت.[9] این دانشگاه بر اساس موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد و حتی طراحان ساختمانهای دانشگاه تهران مهندسین فرانسوی بودند.[15]
اولین مرکز دانشگاهی ایران
«امریکن کالج تهران» مؤسسه آموزش عالی بود که در 1309 تحت گواهینامهٔ دانشگاه ایالتی نیویورک قرار گرفت.
دانشکده مخابرات در سال 1307 هجری یعنی بیشتر از 90 سال پیش در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر در کنار ساختمانهای وزارت پست تلگراف و تلفن تأسیس شده و در سال 1318 هجری اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیدهاست.
این دانشکده بنابر قدمت آن قدیمی ترین مرکز آموزش دانشگاههی ایران میباشد، اما پس از شروع انقلاب فرهنگی در دانشگاهها بنا به تصمیم مدیران وقت وزارت پست و تلگراف و تلفن این دانشگاه در سال 1359 منحل و هسته تشکیل دهنده دانشگاه خواجه نصیر توسی را به وجود آورد، اما بعد از گذشت حدود 10 سال یعنی در سال 1369 جرقههای تأسیس مجدد دانشکده دروزارت پست و تلگراف و تلفن زده شد، اما در مدت این ده سال نیز دانشکده در قالب مرکز آموزش مخابرات ایران فعال بود و تعداد زیادی از کارکنان مجموعه وزارت ارتباطات و شرکتهای زیرمجموعه در آن به تحصیل در رشتههای دانشگاهی پرداختند.
سرانجام دانشکده مخابرات و علوم فضایی با تلاشهای پروفسور ناصر عنایتی راد بر اساس مجوز شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی مجدداً در سال 1372 باز تأسیس شد. این دانشکده در سال 1374 به دانشکده علمی کاربردی مخابرات و 1375 به دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات ایران تغییر نام داد. منبع
آغاز آموزش عالی علوم پزشکی نوین
دکتر ژوزف کاکرن آمریکایی: بنیانگذار اولین مؤسسه علوم پزشکی نوین در ایران.[16]
در علوم پزشکی در حالی که مدرسه طب و دارالفنون تهران اغلب اولین موسسات آموزش عالی پزشکی ایران تلقی میشوند، آموزش علوم پزشکی نوین در واقع در سال 1257 و در ارومیه تأسیس گردید.[17] این مؤسسه که توسط دکتر ژوزف کاکرن آمریکایی تأسیس گشت، بین سالهای 1257 و 1288 در مجموع 26 فارغالتحصیل تحویل داد. مظفرالدینشاه قاجار خود سند فارغالتحصیلی برخی از دانش آموختگان را امضاء نمود.[18] دکتر کاکرن و تقریباً تمامی کادر آمریکایی هیئت علمی این مؤسسه در همان ارومیه به خاک سپرده شدند و مؤسسه در نهایت به دانشگاه ارومیه تعلق گرفت.
در پایان دوره رضا شاه فقط یک دانشگاه علوم پزشکی در ایران وجود داشت. در سال 1325 خورشیدی مدرسهٔ عالی در اصفهان و شیراز تأسیس شد و همزمان دانشگاهی در تبریز شروع به ساخته شدن گردید، و در سال 1328 خورشیدی، قانون تأسیس دانشگاه در شهرستانها با اولویت دانشکدههای پزشکی و کشاورزی تأسیس گردید.[19] در این امر پروفسور شارل ابرلن نقش به سزایی ایفا نمود.[20]
دوران محمدرضا پهلوی و توسعه
نوشتار اصلی: روابط آکادمیک ایران و آمریکا
پس از جنگ جهانی دوم رفته رفته محمدرضا شاه پهلوی تصمیم به تغییر الگوی موسسات آموزش عالی ایران از سیستم دانشگاهی فرانسه به سیستمهای آمریکایی گرفت. از اینرو بود که از اواخر دهه 1950 میلادی سعی در جلب همکاری دانشگاههای آمریکایی نمود. در این میان، بهدنبال دعوت محمدرضا پهلوی از رئیس دانشگاه پنسیلوانیا به ایران، پس از مذاکراتی چند، دانشگاه شیراز مستقیماً تحت نظر و مدیریت این دانشگاه صاحبنام آمریکایی قرار گرفت تا جاییکه روابط علمی و فرهنگی بین این دو دانشگاه از مستحکمترین روابط علمی فرهنگی میان ایران و آمریکا گردید و تا روزهای آخر حکومت شاه ادامه داشت.[21] تدوین بسیاری از دروس، طراحی و توسعه پردیسهای دانشگاه، تربیت اساتید، و بنیانگذاری بسیاری از موسسات تحقیقاتی دانشگاه پهلوی همه و همه در اختیار این دانشگاه آیوی لیگ قرار گرفتند.[21]
از نمونههای بارز دیگر «دانشگاه صنعتی آریامهر در تهران» (دانشگاه صنعتی شریف فعلی) و «دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان» (دانشگاه صنعتی اصفهان فعلی) بودند که مستقیماً بر اساس الگوی دانشگاهام آی تی در آمریکا الگوبرداری گردیدند.[22] دانشگاه فردوسی مشهد نیز از نظر علمی و آکادمیک زیر نظر دانشگاه جرجتاون قرار داشت.[23] همچنین دانشگاه بوعلی سینا در همدان نیز به کمک فرانسویان، و دانشگاه گیلان زیر نظر مقامات آلمانی تأسیس شدند.[8]
در جمع، دست کم 59 دانشگاه آمریکایی در توسعه و تأسیس آموزش عالی در ایران نقش و فعالیت داشتند.[8]
انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی
نوشتار اصلی: انقلاب فرهنگی ایران
نوشتار اصلی: شورای عالی انقلاب فرهنگی
انقلاب فرهنگی ایران، به مجموعهای از رویدادهای مرتبط با نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران (به ویژه سالهای 1359 تا 1362 خورشیدی)[1] گفته میشود که با هدف پاکسازی استادان و دانشجویانی که از دید حکومت جمهوری اسلامی ایران، «غربزده» بهشمار میرفتند،
پس از جنگ ایران-عراق چند دانشگاه غیرانتفاعی و غیر دولتی ساخته شد.
آمار
آموزش عالی در حال حاضر در ایران، شامل آموزشهای دانشگاهی منتهی به مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.
سال 1393
با توجه به آمار ارائه شده در خرداد سال 1393:[24]
- حدود 400 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی[نیازمند منبع]
- بیش از 2٬100 رشته تحصیلی
- 4٫5میلیون دانشجو
درصد دانشجو نسبت به مراکز عالی:
- 36٫9درصد دانشجوی دانشگاه آزاد
- 25٫4درصد دانشجوی دانشگاه پیام نور
- 14٫1درصد دانشجوی در دانشگاه دولتی
- 3٫5درصد دانشجوی دانشگاه فنی
- 10درصد دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی
- 10درصد دانشجوی دانشگاه خصوصی
درصد دانشجو نسبت به مقاطع تحصیلی:
- 66درصد دانشجوی مقطع کارشناسی
- 23درصد دانشجوی مقطع کاردانی
- 10درصد دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد
- حدود 11درصد دانشجوی مقطع دکترای حرفهای و تخصصی
در ایران به ازای هر سه کارشناس یک فوق دیپلم وجود دارد و این در حالیست که در کشورهای صنعتی و توسعه یافته به ازای هر پنج فوق دیپلم و تکنسین یک کارشناس وجود دارد.
دستاوردهای نظام آموزش عالی ایران
جایگاه دانشگاههای ایران در ردهبندیهای بینالمللی
ردهبندی ARWU
دانشگاه تهران در سال 2011 در این فهرست در رتبه 301 تا 400 قرار دارد.[25]
ردهبندی THE-QS
دانشگاههای تهران و صنعتی شریف در سال 2008 در این ردهبندی به ترتیب در رتبههای 485 و 586 قرار دارند.[26]
ردهبندی webometric
در این ردهبندی در سال 2012 دانشگاه تهران در رتبه 528، دانشگاه صنعتی شریف در رتبه 668 و دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه 673 قرار دارند.[27]
جوایز معتبر علمی و فرهنگی
شیرین عبادی دانشآموختهٔ دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال 2003 برنده جایزه صلح نوبل شد و همچنین مریم میرزاخانی دانشجوی رشتهٔ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه هاروارد در سال 2014 مفتخر به کسب مدال فیلدز شد.[28]
انتقادها
بیش از هشتاد درصد تحقیقاتی که در دانشگاههای ایران انجام میشود عملاً هیچ کاربردی در بخش صنعت ندارند.[29]
فرهنگ «مدرک شیفتگی» باعث شده که شاهد تبدیل دانشگاهها (اعم از دولتی و آزاد) به «کارخانههای 3شیفته تولید مدرک دانشگاهی» باشیم. نتیجه اینکه ظرف 2 سال آینده تعداد مهندسان ایران از آلمان هم بیشتر خواهد شد، در حالی که ارزش تولیدات صنعتی ما حداکثر یک دهم آلمان است.[30]
مراکز
نوشتار اصلی: فهرست دانشگاههای ایران
مراکز آموزشی فعال در نظام آموزش عالی ایران عبارتند از:[31]
- بخش دولتی
در حال حاضر علاوه بر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارتخانههای علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مراکز دیگری نیز با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجو میپذیرند. از جمله این مراکز، دانشگاه فنی و حرفهای و مراکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مؤسسات آموزش عالی وابسته به سایر وزارتخانهها مانند: امور خارجه، پست و تلگراف، راه و ترابری و غیرهاست.
دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان و آموزش و بهسازی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در ایران است. دانشگاه فنی وحرفهای نیز در خرداد 1390 در طرح انتقال آموزشکدههای فنی وحرفهای وزارت آموزش پرورش به وزارت علوم و تحقیقات تأسیس گردید.
علاوه بر این، دانشگاهی تحت عنوان، دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 1371 به منظور تقویت آموزشهای فنی و حرفهای و تربیت نیروی انسانی ماهر موردنیاز بخشهای صنعت، معادن، کشاورزی و خدمات تأسیس گردیدهاست.
- بخش آموزش از راه دور
در حال حاضر دانشگاه پیام نور ارائه دهنده این نوع سامانه آموزشی است.
- بخش غیردولتی
به منظور افزایش مشارکت عمومی در ارائه خدمات آموزش عالی و افزایش روزافزون تقاضای اجتماعی جهت ورود به آموزش عالی در ایران دانشگاهها و مؤسساتی در بخش غیردولتی ایجاد گردیدهاست که شامل دانشگاههای آزاد اسلامی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی میشود.
حوزههای علمیه نیز از جمله نهادهای غیردولتی هستند که در ایران فعالیت کرده و مدارک معادل با مدارک عالی دانشگاهی ارائه میدهند.
در ایران، بر خلاف کشورهای غربی، مقام ریاست دانشگاهها انتخابی نبوده بلکه انتصابی از سطوح بالاتر است.[32]
تماس با شماره تلفن
09050942046